Efter grill och rosé

Tittar i kalendern och ser att det faktiskt är nedräkning till höstens träning – bara 23 dagar kvar till vi kör igång igen. Oj, vad hände med ”jag ska träna hela sommaren”? Jag borde inte bli så överraskad, varje sommar blir det likadant. Det börjar med höga träningsambitioner och slutar med lata dagar på stranden eller i hängmattan, god mat och vin. Jag förvandlas till en utpräglad träningsprokrastinerare – varje dag med nya ursäkter som avslutas med ett ”men imorgon!” Det är väl ok att lata sig ett par veckor – absolut! Men jag mår ju sååå bra av att träna och saknar att träna. Vad är det då som gör det så svårt när inte terminens rutiner finns där?

Jag längtar inte till hösten men det ska bli härligt att rulla ur hängmattan och komma igång – träning är ju så sjukt roligt – och så sjukt bra. Inte bara för kropp utan också för knopp!

Hjärnstark

En av mina lata sommardagar lyssnade jag på Psykiatrikern och författaren Anders Hansens sommarprat. Anders har bland annat skrivit boken Hjärnstark och menar att det viktigaste en kan göra för sin hjärna att röra på sig. Tanken på att träning inte bara ger fysisk och mental styrka, smidighet, kondition och i Krav Maga fallet självförsvarskunskaper utan också påverkar allt ifrån vår kreativitet, mående, koncentration, minne och kan motverka hjärnans åldrande är ju fantastiskt! Helt plötsligt får en ju ut mycket mer för sitt slit 🙂

Mental uppgradering

Ja det är precis det fysiskt träning leder till menar Anders Hansen. Hjärnan verkar nämligen vara det organ som stärks allra mest av att vi rör på oss. Vad händer då i hjärnan när vi tränar:

  • Hippocampus – vårt minnescentrum växer – bra eftersom hippocampus bland annat hjälper oss att skapa långtidsminnen, fungerar som en GPS som ser till att vi kan orientera oss rumsligt och gör att vi kan tänka snabbare.
  • Regelbunden träning bidrar till nybildning av hjärnceller och när vi tränar ökar också blodflödet i hjärnan vilket på sikt gör att det bildas nya blodkärl i hjärnan. Det ger oss bättre blodförsörjning och hjälper till att transportera bort slaggprodukter.
  • Vi blir mer kreativa – motion och träning påverkar förmågan att hantera flödet av olika idéer och troligtvis också idéflödet i sig.
  • Ungdomligare hjärna. Hjärnans åldrande kan bromsas med träning. Exempelvis krymper frontalloben (hjärnans chef) långsammare för den som gör av med mycket energi och rör mycket på sig.
  • Gör dig mindre orolig, stressad och deprimerad – fysisk aktivitet stärker de delar av hjärnan som fungerar som broms när du känner dig orolig eller ångestfylld och stärker vår tolerans för stress. När du är aktiv tolkar hjärnan det som att du gjort något som ökar dina chanser till överlevnad vilket gör att din oro och stress minskar. Träning har visat sig ge bättre effekt än antidepressiva läkemedel på lång sikt. Träning skyddar också mot depression.
  • Gör dig mer koncentrerad och fokuserad – fysisk aktivitet ökar aktiviteten i de områden i frontal- och hjässlob som är viktiga för selektiv uppmärksam. Bra i ett samhälle med ständiga distraktioner. Aktivitet ökar också dopaminnivåerna i hjärnan vilket har positiv effekt på vårt belöningssystem och vår koncentration.
  • Verkar kunna öka din intelligens
  • BDNF – hjärnans gödningsmedel ökar vid träning. BDNF (brain-derived neurotrophic factor) skyddar bland annat våra hjärnceller, gör så att nya bildas, hjälper dem att överleva och stärker kopplingen mellan hjärnceller.
  • Träning kan förändra vår personlighet och göra oss mindre cyniska och neurotiska och mer socialt utåtriktade.

Soffpotatisar

Med åldern (från 25 år) krymper hjärnans en halv till en procent per år något som fysisk aktivitet tack och lov kan motverka. Utmaningen vi har är att vi lever i en helt annan mycket bekvämare och mer stillasittande tid än våra förfäder som var tvungna att röra på sig för att överleva. Nu för tiden lever nog de allra flesta av oss på ett sätt där vi rör ganska lite på oss. Anders menar att de av oss som är mest aktiva idag förmodligen inte kommer i närheten av hur aktiv genomsnittsmänniskan för 200 år sedan var.

Med alla de fördelar träning ger – vad finns det egentligen att ens fundera över? Det är dags att hoppa upp ur soffan, rulla ur hängmattan eller vad det nu må vara vi sitter eller ligger still i och komma igång helt enkelt!

Varför är det så svårt?

Enligt Anders Hansen beror det på paradoxen att vår hjärna både är utvecklad för att vi ska röra på oss och för att vi ska vara lata. I tider då det var ont om kalorier och mat var det en fördel att inte göra av med energi i onödan. När jag förvandlas till en träningsprokrastrinerare är det alltså min ”jägar-samlarhjärna” som säger åt mig att bara lata mig och spara på min energi.

All träning räknas

Tack och lov räknas all träning och aktivitet, lite träning är bättre än ingen alls. Här är Anders tips på hur du ska träna om du vill bli både muskel- och hjärnstark:

  • Träna så du får upp pulsen rejält och att rör på dig minst tre gånger i veckan i minst 45 minuter.
  • Håll ut och häng i även när det känns tungt. De stora strukturella förändringarna i hjärnan tar tid. Först efter ett halvår med regelbunden träning får du som störst effekt.
  • All träning räknas och är bra, men ur hjärnsynpunkt ska du satsa på konditionsträning som bäst bromsar hjärnans åldrande. Muskler fungerar dock som ett stressreningsverk och kan neutralisera skadliga ämnen som bildas vid stress!
  • Vill du träna för att minnas bättre? Träna före eller under inlärningen.

Jaaaaa, fantastiskt som sagt, men vi har ju lite sommar kvar innan träningshösten drar igång, varför inte ta en promenad och lyssna på Anders Hansen sommarprat eller gå in i ditt jägar-samlar mood och unna dig en stund i hängmattan med hans bok ”Hjärnstark”.

Vi ses den 20 augusti 🙂

Scroll to Top